Informace pro účastníky
(šermíře a reenactory)
Registrace po příjezdu na akci
Po příjezdu je nutné se zaregistrovat. Prosíme, dostavte se na registraci s občanským průkazem (nebo cestovním pasem). Na registraci je nutné se dostavit osobně co nejdříve po příjezdu a odsouhlasit pravidla akce (dokument v odkaze níže). Registrace bude probíhat v přístřešku v horním hradě (vedle kuchyně nebo vedle hospody), ve čtvrtek mezi 18:00-19:00, v pátek 9:00-10:00, 13:00-14:00 a 20:00-21:00 a v sobotu 7:30-8:30 a 9:30-10:00. V jiných časech dle možností. Registrace je podmínkou účasti na akci Bitva Budyně 2024.
Přečtěte si dokument Pravidla akce a Bitevní řád. Ke stažení zde:
Stavba tábora
Pokud nepatříte ke spolku, který už má určené tábořiště, je nutné se na místě pro táboření dohodnout s někým z organizátorů. Na místě jsou k dispozici pitná voda a sláma. V prostorách hradu je možné po celou dobu akce využívat toalety. Rozdělávání ohňů je možné pouze po dohodě s pořadateli.
Kouření je povolené jen na organizátory určeném místě. Letos nebude k dispozici spaní ve špýcharu (nebude uklizený). V případě, že nutně potřebujete na akci ubytovat, poptejte u organizátorů: registrace@rattenschwanz.cz.
Stravování:
Od páteční snídaně do nedělní snídaně ráno je pro účastníky zajištěno stravování včetně sobotní hostiny.
Sobotní hostina
Na hostinu přijďte vhodně oblečeni (u mužů nesmí chybět pokrývka hlavy, kabát, nohavice, boty; u žen rouška, svrchní šaty, boty) a kromě osobního nádobí doporučujeme donést si i větší mísy a talíře, které mohou sloužit jako společné nádobí pro celý stůl. Vlastní nábytek je též vítán, prosíme, připravte si ho do půl sedmé na nádvoří, kde se budou rovnat stoly do finálního útvaru.
Jednotlivé chody budou ohlašovány. Pokud se u stolu dohodnete a jeden pověřený člověk se ujme obsluhy, donese vždy společnou mísu ke kuchyni a přednostně do ní dostane jídlo pro celý stůl. Záleží na vás, jestli budete mít i číšníka, takto je případně možné obsluhovat i dva stoly dohromady. Krátká instruktáž dobového servírování proběhne v sobotu cca v 18:00 u kuchyně.
V případě, že se na obsluze nedohodnete, může si každý sám dojít s miskou pro svoji porci k výdejnímu místu. Volbu ohledně obsluhy má každý stůl individuálně, servírování není organizátory centrálně zajištěno.
Neplnoletí účastníci:
Osoby mladší 18 let potřebují k účasti souhlas zákonného zástupce (ústní na místě, či písemný k odevzdání). Osoby mladší 15 let, potřebují k účasti doprovod zákonného zástupce, či jiné pověřené osoby, nestanoví-li organizátoři ad hoc jinak. Pokud s Vámi přijedou děti, které nejdou do bitvy, nemusíte je zvlášť registrovat, ale v rámci akce za ně máte plnou odpovědnost.
Podmínky pro vybavení účastníků:
Akce je stylizována do prostředí západní Evropy v druhé polovině 15. stol. Tolerujeme vybavení od roku 1400 dále s výjimkou částí výbavy typických pro toto období (šlapy, psí nosy, dělené nohavice nošené střední a vyšší třídou a pod.).
Zejména nebudeme tolerovat moderní předměty kdekoli, s výjimkou zavřených stanů. Povinné jsou pokrývky hlavy pro ženy i pro muže. Silně doporučujeme nošení svrchníků přinejmenším na hostinu a bohoslužby.
Dále nebudou tolerovány nebezpečné zbraně, plechové štíty a pod. Pokud jedete na akci po prvé, nebo si nejste jisti, že Vaše vybavení splňuje podmínky akce, zašlete fotografie svého vybavení na mail registrace@rattenschwanz.cz.
Program akce pro účastníky
Čtvrtek
20:00 Začátek kostýmové povinnosti
Pátek
8:00 snídaně
9:00 Všeobecný nástup na nádvoří hradu. Informace k nadcházejícímu dni.
10:00 Workshopy pro účastníky, sraz vždy na nádvoří hradu:
10:00-12:00 Harnishcfechten kopí, meč a štít (Borek Belfín)
12:00-13:00 Dobový oděv + výroba fingerloop tkanic (Pavel Houfek & Jaroslav Kopecký)
13:00 oběd
14:00 Nácvik bitvy – mluvené role a scénky
15:30 Nácvik bitvy – všichni účastníci bitvy - sraz v příkopu hradu. Nejsou potřeba zbraně a zbroj.
17:00 Zákaz vjezdu aut do areálu hradu
18:00 Večeře
19:00 Všeobecný nástup na nádvoří hradu. Zbrojní s sebou minimálně přilbu a hlavní zbraň.
19:30 Průvod městem – odcházíme z nádvoří hradu. Vítány jsou prapory, bubny, píšťaly apod.
20:00 Program pro veřejnost na nádvoří hradu – přísaha vojska, žehnání zbraním a následně dobová hudba a kejklíř
21:00 cca – konec programu pro diváky a uzavření hradu
24:00 Zamknutý hrad a noční klid
Sobota
7:00 snídaně
8:00 Všeobecný nástup na nádvoří hradu. Zbrojní s sebou minimálně přilbu a hlavní zbraň. Informace k nadcházejícímu dni a následně odchod na nácvik bitvy.
8:30 Nácvik bitvy v příkopu
10:00 Otevření hradu pro návštěvníky
10:30 Peregrin – středověká hudba (nádvoří hradu)
11:00 Ukázka výcviku vojska (nádvoří hradu)
11:30 Dobové tance v podání skupiny Lucretia a hudba Consort Helveticus (nádvoří hradu)
12:00 Kejklíř (nádvoří hradu)
12:00 Oběd
12:30 Komentovaná prohlídka vojenského tábora
13:00-14:00 Bitva (prostor za hradem)
14:30 Peregrin – středověká hudba (nádvoří hradu)
15:00 Dobové tance v podání skupiny Lucretia a hudba Consort Helveticus (nádvoří hradu)
15:30 Skupina Historického Šermu Rytíři Svatého grálu (nádvoří hradu)
16:00-17:00 Bitva (prostor za hradem)
17:30 Uzavření hradu pro návštěvníky
18:00 Instruktáž dobového servírování pro zájemce (u kuchyně)
19:00 Hostina na nádvoří
Neděle
Úklid, balení a odjezd.
Pro účastníky
Pro účast na Bitvě Budyně 2024 postupujte takto:
- Registrace poběží do 31.07.2024.
Prosíme registrujte se včas. Letos začínáme s programem pro účastníky už v pátek 11.8. večer průvodem. - Vyplňte registrační formulář: - REGISTRAČNÍ FORMULÁŘ ZDE -
Veškeré informace jsou v registračním formuláři a po zaregistrování je dostanete do mailu. - Pokud jedete na akci poprvé, nebo si nejste jisti, že Vaše vybavení splňuje podmínky akce, zašlete fotografie svého vybavení na mail registrace(zavinac)rattenschwanz.cz
- Přečtěte si dokument Výstrojní podmínky Bitvy Budyně. Ke stažení zde:
Úspěšná registrace je podmíněna splněním všech uvedených kroků. Nesplnění některého z nich může vést k vyloučení z akce. Rádi vás uvidíme, ale prosíme, nepodceňujte registraci a výstrojní podmínky, akce má omezenou kapacitu účastníků a požadavky na dataci výstroje a výzbroje.
Pokud máte dotazy nebo se chcete připravit dopředu, kontaktujte nás na mail registrace(zavinac)rattenschwanz.cz nebo na FB.
For foreign participants
The registration for participants outside Czech republic is now also open. Check out the link here:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdELJRRCjwDoCroB7vB8VnVvmMYqbo9-UWhvaYbglwDxmXyxw/viewform
Registration upon arrival at the event
You must register upon arrival. Please show up at registration with your ID (or passport). You must attend registration in person as soon as possible after arrival and sign an agreement to the rules of the event (document in the link below).
Registration will take place in the tent in the upper castle (next to the kitchen or next to the pub), on Thursdays between 18:00-19:00, on Fridays 9:00-10:00, 13:00-14:00 and 20:00-21:00 and on Saturdays 7:30-8:30 and 9:30-10:00.
Other times as possible through the utilisation of the organisation team.
Registration is a necessary condition for participation in the Battle of Budyně 2024 event.
Read the Event Rules and Battle Order document. Download here:
Camp setup
If you do not belong to a group with a previously planned camping spot, it's necessary to seek out one of the organisators, who will select the place for your tents.
There is drinking water and hay available for all participants.
In the castle area it's also possible to use modern toilets through the whole event.
Starting fires is possible only after direct agreement of the organisators.
Smoking is possible only on the selected place.
It's not possible to use the granary for sleeping, due to ongoing renovation and great mess.
In case you'd need to help out with sleeping place, please contact the organisators at registrace@rattenschwanz.cz.
Food:
Food is provided from the friday's breakfast until up to Saturday's evening feast. For free.
Saturday's feast
To take part in the feast, it's necessary to come appropriately dressed (for men that means hat or cap, jack, hose, shoes, for women overdress, headscarf and shoes), and we recommend to bring some larger serving plates besides the personal cutlery, which may help serving the whole table. It's also great if you could bring your own table and other furniture.
Every individual course will be announced. Jednotlivé chody budou ohlašovány. If there is an agreement at the table and one person in charge takes over the service, he or she will always bring a common bowl to the kitchen and get the food for the whole table into it in priority. It is up to you if you also have a waiter, this way it is possible to serve two tables together. A short instruction in period serving will take place on Saturday at approximately 6:00 pm at the kitchen.
In case there is no agreement on the service, everyone can go to the serving point with their own bowl to get their portion. Each table has the choice to be served individually; serving is not centrally arranged by the organisers.
Minor participantsúčastníci:
Persons under the age of 18 need the consent of a legal guardian to participate (verbal on site or written to hand in). Persons under 15 years of age need to be accompanied by a legal guardian or other authorized person to participate, unless otherwise specified by the organizers ad hoc. If you have children coming with you who are not going to the battle, you do not need to register them separately, but you are fully responsible for them during the event.
Conditions for participants' equipment:
The event is set in the environment of Western Europe in the second half of the 15th century. We tolerate equipment from the 1400s onwards, with the exception of items of equipment typical of this period (bascinets, split trousers worn by the middle and upper classes, etc.).
In particular, we will not tolerate modern items anywhere, except in closed tents. Headgear is mandatory for both men and women. We strongly encourage the wearing of overcoats, at least for feasts and religious services.
Additionally, dangerous weapons, metal shields, etc. will not be tolerated.
If this is your first time attending the event, or if you are unsure if your equipment meets the event requirements, please email photos of your equipment to registrace@rattenschwanz.cz.
Event programme for participants
Thursday
20:00 Start of costume duty
Friday
8:00 Breakfast
9:00 Morning breefing - on the courtyard
10:00 Workshops for the participants - on the courtyard
10:00-12:00 Harnischfechten - sword, spear, shield (Borek Belfin, Digladior)
12:00-13:00 Period clothing + fingerloop braid workshop (Pavel Houfek & Jaroslav Kopecký)
13:00 Lunch
14:00 Battle rehearsal - difficult scenes, spoken roles
15:30 Battle rehearsal - everyone - Meeting in the castle moat. Weapons and armor not necessary
17:00 No cars allowed to come inside the castle
18:00 Dinner
19:00 Meeting on the courtyard. Fighting personnel at least helmet and main weapon
19:30 Parade through the city – we leave from the courtyard. Flags, drums, flutes etc. welcome
20:00 Programme for the public on the courtyard – army takes oath, blessing of arms, period music and jugglers
21:00 cca – end of the programme for public, castle being closed to public
24:00 Castle locked, curfew
Saturday
7:00 Breakfast
8:00 General briefing, soldiers bring helmet and main weapon. Info for the upcoming day and leaving for the final rehearsal.
8:30 Rehearsal in the moat
10:00 Castle open to public
10:30 Peregrin – medieval music (courtyard)
11:00 Military drill (courtyard)
11:30 Period dancing and music - Lucretia, Consort Helveticus (courtyard)
12:00 Juggler(courtyard)
12:00 Lunch
12:30 Commented tour through the military camp
13:00-14:00 Battle (in the moat)
14:30 Peregrin – medieval music (courtyard)
15:00 Period dancing and music - Lucretia, Consort Helveticus (courtyard)
15:30 Stage fighting group Rytíři Svatého grálu (courtyard)
16:00-17:00 Battle (in the moat)
17:30 Castle closed for the public
18:00 Medieval dining instruction (kitchen)
19:00 Feast on the courtyard
Sunday
Clean up, packing, departure